Veelgestelde vragen over inspreken, tarieven en apparatuur

Wat kost een voice-over?

Voice-over tarieven verschillen per stem en per productie. Het maakt nogal wat uit hoe lang de tekst is die moet worden ingesproken, en hoe groot het publiek is dat de productie gaat zien of horen. Dit zijn de belangrijkste zaken om rekening mee te houden:

Voice-over tarieven verschillen per stem en per productie. Het maakt nogal wat uit hoe lang de tekst is die moet worden ingesproken, en hoe groot het publiek is dat de productie gaat zien of horen. Dit zijn de belangrijkste zaken om rekening mee te houden:


TARIEVEN RADIO-, TV- EN ONLINE COMMERCIALS INSPREKEN

Voor het inspreken van commercials voor een groot publiek (landelijk radio, tv en internet) geldt bij de meeste stemmen een tariefstructuur die bestaat uit twee elementen: de inspreekfee en de buy-out. 

Een inspreekfee is een uurtarief voor elk uur dat je in de studio bezig bent met inspreken. Dit staat in principe los van het aantal commercials, tag-ons of varianten dat je inspreekt.
Daarnaast brengt de stem een buy-out fee in rekening voor elke commercial of tag-on die daadwerkelijk uitgezonden gaat worden. Deze buy-out geeft het recht om de commercial 12 maanden uit te zenden op het medium waarvoor betaald wordt. Voor radio, tv en internet gelden afzonderlijke buy-out fees. 

Er zitten allerlei voordelen aan het kiezen voor deze tariefstructuur. De opdrachtgever heeft de vrijheid om de voice-over allerlei scripts te laten inspreken en variaties op zijn script te testen. Zeker in het geval waarin niet alle beslissingnemers in de studio aanwezig zijn, is het prettig om een aantal verschillende commercials op te nemen en later te kunnen keuren, zonder dat dit gelijk in de papieren loopt. Hij betaalt immers alleen een buy-out voor de reclamespots die daadwerkelijk on air gaan. En: een professionele voice-over kan heel veel inspreken in 60 minuten!

Voor de voice-over is het voordeel net zo goed aanwezig. Stel: je spreekt een commercial in waarvan achteraf wordt besloten dat hij toch niet uitgezonden gaat worden, dan is er geen dispuut over het tarief dat moet betaald. De inspreekfee is verschuldigd en de stem heeft niet helemaal voor niets gewerkt.

De buy-out fee geeft de voice-over èn de opdrachtgever zekerheid over de tarieven bij uitzending. Wanneer de klant na 12 maanden aangeeft dat het gebruik verlengd wordt met nog eens 12 maanden, dan staat het tarief al bij voorbaat vast: de voice-over zal dan opnieuw het bedrag van de buy-out in rekening brengen.


TARIEVEN VIDEO INSPREKEN

De tarieven voor het inspreken van een videoproductie of uitleganimatie zitten iets anders in elkaar dan bij commercials. Deze worden vrijwel altijd berekend naar de lengte van de ingesproken tekst. Hoe langer de tekst, hoe hoger het tarief. Bij mij kun je je video al laten inspreken vanaf een tarief van EUR 175. 

Wanneer het om een e-learning gaat, dan gaat het meestal om een productie met een grotere lengte. In dat geval zal het tarief gestaffeld zijn naar lengte in minuten of op basis van het aantal woorden dat moet worden ingesproken. Wil je weten wat de lengte van je tekst is in minuten? Een goede vuistregel voor een normaal spreektempo is 140 woorden per minuut.

OVERIGE TARIEVEN INSPREKEN

Tsja, en dan blijft er nog een hele serie producties over om in te spreken. Telefooncentrales, instore commercials, audio guides voor musea en attracties, stemmetjes voor apparaten en speelgoed, games, luisterboeken, tv-programma's, en nog veel meer. Veel van deze producties worden afgerekend op basis van de lengte van de tekst, net als bij video.

Wil je een vrijblijvende offerte aanvragen voor het inspreken van jouw productie? Vul dan het contactformulier in, en je krijgt een offerte op maat in je mail!

Terug naar overzicht